Strona główna
Motoryzacja
Tutaj jesteś

Hamowanie w zimie – uzbrój się do walki o przyczepność!

24 maja 2024 Hamowanie w zimie – uzbrój się do walki o przyczepność!


Hamowanie w zimie jest wyzwaniem, z którym stają codziennie miliony kierowców. Śliska nawierzchnia, mróz i niesprzyjające warunki pogodowe sprawiają, że odpowiednie przygotowanie auta oraz znajomość technik bezpiecznej jazdy są kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.

Jak przygotować auto na zimę?

Zanim zima na dobre się rozgości, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie samochodu do trudnych warunków. Kluczową rolę odgrywają tutaj nie tylko opony zimowe, ale również ogólny stan techniczny pojazdu.

Przede wszystkim należy skontrolować stan układu hamulcowego. W zimie skuteczność hamulców może być ograniczona przez lód i śnieg, dlatego kluczowe jest, aby tarcze i klocki były w jak najlepszym stanie. Następnym krokiem jest sprawdzenie płynu hamulcowego. Powinien mieć on właściwą temperaturę wrzenia i być wolny od wilgoci, która może zamarzać i powodować problemy z hamowaniem.

Oprócz układu hamulcowego, należy również sprawdzić stan akumulatora. Niska temperatura może wpływać na jego wydajność, a co za tym idzie, na działanie wielu systemów pojazdu, w tym tych związanych z bezpieczeństwem. Warto również zadbać o wymianę płynu do spryskiwaczy na zimowy, który będzie skuteczny w niskich temperaturach.

Nie zapomnij o kontrolowaniu ciśnienia w oponach. W zimie znacznie spadająca temperatura może powodować zmniejszenie się ich ciśnienia, co wpływa na przyczepność i stabilność pojazdu. Dodatkowo, warto wyposażyć swój samochód w niezbędne akcesoria zimowe, takie jak skrobaczki do szyb, rękawiczki, latarkę oraz łopatę do odśnieżania.

Opony zimowe i akcesoria

Jednym z najważniejszych elementów przygotowania auta na zimę są odpowiednie opony. Opony zimowe, inaczej nazywane też oponami śniegowymi, mają specjalny bieżnik i mieszankę gumy, które zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w niskich temperaturach oraz na śliskich nawierzchniach.

Opony letnie w zimowych warunkach tracą na elastyczności, co skutkuje gorszą przyczepnością i znacznym wydłużeniem drogi hamowania. Dlatego zaleca się zmianę opon na zimowe, gdy średnia temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Co więcej, warto sprawdzić głębokość bieżnika. Dla opon zimowych minimalna zalecana głębokość to 4 mm, jednak im głębszy bieżnik, tym lepiej opona będzie radziła sobie w śniegu i błocie pośniegowym.

Warto również rozważyć zakup łańcuchów śniegowych, zwłaszcza gdy planujemy jazdę w górach czy na terenach o intensywnych opadach śniegu. Łańcuchy zapewniają dodatkową przyczepność i mogą być niezbędne w bardzo trudnych warunkach. Przy wybieraniu łańcuchów warto zwrócić uwagę na ich rozmiar i dopasowanie do opon oraz sposób montażu, aby w razie potrzeby szybko i sprawnie je założyć.

Nie zapominajmy też o dodatkowych sprzętach takich jak kable rozruchowe, koc termiczny czy latarka, które mogą okazać się nieocenione w sytuacjach awaryjnych na drodze zimą. Liczy się także odpowiednie zabezpieczenie nadwozia samochodu przed solą drogową, na przykład poprzez regularne mycie i woskowanie auta.

Techniki bezpiecznego hamowania w śliskich warunkach

W zimowych warunkach hamowanie staje się znacznie bardziej wymagające zarówno dla kierowcy, jak i dla samego pojazdu. Kluczowe jest nie tylko posiadanie odpowiednio przygotowanego samochodu, ale także znajomość technik hamowania, które mogą uratować nas w trudnych sytuacjach.

Jakie techniki stosować?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że w zimie technika jazdy zmienia się diametralnie. Warto jest hamować z wyprzedzeniem i delikatnie, unikając gwałtownych manewrów, które mogą doprowadzić do poślizgu. Stosowanie hamowania silnikiem, czyli zredukowanie biegu jeszcze przed rozpoczęciem hamowania, pozwala na zmniejszenie prędkości bez użycia hamulców i tym samym zwiększa bezpieczeństwo.

Jeżeli posiadasz samochód z systemem ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół), warto znać jego działanie. ABS umożliwia sterowanie pojazdem nawet podczas hamowania, co jest kluczowe na śliskiej nawierzchni. W sytuacji awaryjnej należy mocno wcisnąć pedał hamulca i trzymać go do momentu zatrzymania pojazdu, nie pulsując. System sam zadba o to, aby koła nie blokowały się.

Z kolei w pojazdach bez ABS-u, techniką stosowaną jest hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym silnym naciśnięciu i zwolnieniu pedału hamulca, co pozwala na częściowe odblokowanie kół i umożliwia ponowne złapanie przyczepności.

Unikanie poślizgu

Najważniejszym elementem hamowania w zimie jest unikanie poślizgu. Aby tego dokonać, kluczowe jest, aby jeździć defensywnie, z większą świadomością zagrożeń i przewidywaniem ruchów innych użytkowników drogi. Zachowanie odpowiednio dużego odstępu od poprzedzającego pojazdu daje więcej czasu na reakcję.

Należy również pamiętać o dostosowaniu prędkości do warunków panujących na drodze. Czasem lepiej jest jechać wolniej, niż ryzykować utratę kontroli nad pojazdem. Przed zakrętami warto jest zredukować prędkość zawczasu i unikać hamowania w samym zakręcie. Jeżeli już wpadniemy w poślizg, najważniejsze jest nie panikowanie. Delikatne skierowanie kół w kierunku, w którym chcemy jechać, i unikanie gwałtownych ruchów kierownicą mogą pomóc w wyjściu z poślizgu.

Rola systemów wspomagających hamowanie

Współczesne samochody są wyposażone w wiele zaawansowanych systemów, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, szczególnie w trudnych warunkach zimowych. Systemy wspomagające hamowanie odgrywają tutaj kluczową rolę.

Jednym z najpopularniejszych systemów jest ABS (Antilock Braking System). System ten zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, co jest szczególnie ważne na śliskiej nawierzchni. Dzięki ABS, podczas mocnego hamowania, kierowca wciąż ma możliwość kierowania pojazdem, co pozwala na ominięcie przeszkód.

Kolejnym systemem jest EBD (Electronic Brakeforce Distribution), który automatycznie reguluje rozkład siły hamowania na poszczególne koła w zależności od obciążenia pojazdu i warunków jazdy. EBD współpracuje z ABS-em i poprawia stabilność pojazdu podczas hamowania.

ESC (Electronic Stability Control), znany również jako ESP (Electronic Stability Program), to kolejny system mający na celu poprawę bezpieczeństwa. ESC monitoruje zachowanie pojazdu i w przypadku wykrycia utraty przyczepności automatycznie koryguje tor jazdy, hamując wybrane koła i zmniejszając moc silnika. W zimowych warunkach ESC jest niezwykle pomocny w utrzymaniu kontroli nad pojazdem.

FSR (Forward Collision Warning) i AEB (Automatic Emergency Braking) to systemy, które dodatkowo zwiększają poziom bezpieczeństwa. FSR ostrzega kierowcę przed ryzykiem kolizji z przodu, a AEB automatycznie inicjuje hamowanie w przypadku wykrycia niebezpieczeństwa, pomagając zminimalizować skutki ewentualnego zderzenia.

Posiadanie tych systemów w samochodzie znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy w zimowych warunkach. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepsze systemy wspomagające nie zastąpią zdrowego rozsądku i rozwagi za kierownicą.

Armia24

Redakcja Armia24.pl to grupa specjalistów z zakresu militari, broni i sztuki przetrwania. W naszych artykułach znajdziesz masę wiedzy oraz doświadczenia.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Kiedy można wyprzedzać z prawej strony?
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na drodze?
Dlaczego włącza się wentylator chłodnicy na zimnym silniku?

Jesteś zainteresowany reklamą?

Dlaczego włącza się wentylator chłodnicy na zimnym silniku?